Oświadczenie Mazowieckigo Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Oświadczenie Mazowieckigo Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Oświadczenie
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim w sprawie skierowanego przez PLL LOT do UOKiK zawiadomienia o możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.
Nowy Dwór Mazowiecki, 19.01.2018 r.
Odnosząc się do informacji medialnych dot. zawiadomienia PLL LOT skierowanego do UOKiK odnośnie możliwości nadużycia pozycji dominującej, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. oświadcza, co następuje:
1. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.(dalej: „MPL”) jest spółką prawa handlowego, a nie przedsiębiorstwem państwowym. MPL nie jest także jednostką sektora finansów publicznych.
2. MPL w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Bieżąca działalność finansowana jest z posiadanego kapitału, środków własnych oraz środków obcych pozyskanych na warunkach konkurencyjnych (rynkowych).
3. Otrzymane dotacje na rozbudowę i modernizację lotniska pochodziły ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. Wkład własny jaki musiała Spółka wnieść do realizacji projektu wyniósł 266.728.352,82zł (63% wartości całego projektu).
4. Wartość – 95 mln. zł - jaka pojawia się w doniesieniach medialnych określona jako wartość „dotacji państwowych” nie jest Spółce znana. Być może informacja ta dotyczy kwoty pomocy publicznej otrzymanej ze środków europejskich (wartość ta wyniosła w rzeczywistości 93,5 mln. zł - w ramach EFRR 79,5 mln. zł , a z budżetu państwa 14 mln. zł).
5. Podawane informacje dotyczące wysokości straty MPL na koniec 2016 r. są nieścisłe. Wskazywana kwota straty jest łączną kwotą w ujęciu narastającym za lata 2005-2016, czyli w całym okresie istnienia MPL, uwzględniającym okres, kiedy lotnisko nie prowadziło działalności. Istotne jest, że od ponownego pełnego uruchomienia lotniska w roku 2013, wynik Spółki jest coraz lepszy. W roku 2016 był już dziesięciokrotnie lepszy niż w roku 2013. Zaznaczenia wymaga również osiągnięcie w roku 2015 zysku netto w kwocie 2,2 mln. zł oraz fakt, że wyniki realizowane przez MPL są lepsze niż zakładane w planach.
6. Wskazywana kwota 816 mln. zł straty MPL na koniec trzeciego kwartału 2017 r. jest nieprawdziwa.
7. Wskaźnik EBITDA (wartość zysku, bez odpisu amortyzacyjnego i przez opodatkowaniem) jaki spółka osiąga na poziomie 10 mln. zł., wzrósł od 2015 roku o 40 %.
8. Umowa zawarta przez MPL z Ryanair nie daje temu przewoźnikowi żadnych preferencyjnych warunków w stosunku do innych użytkowników lotniska. Na lotnisku obowiązuje jeden, opublikowany cennik opłat lotniskowych. Natomiast umowa z Ryanair umożliwia stały rozwój liczby obsłużonych pasażerów i liczby połączeń. Jest to standardowa umowa stosowana na wielu lotniskach.
9. Obecnie Port Lotniczy Warszawa/Modlin rozpoczął procedury mające na celu zmianę cennika, na nowy, który będzie jeszcze atrakcyjniejszy dla nowych przewoźników. Nowy cennik powinien zostać ogłoszony w sezonie letnim 2018 r.
10. W ocenie MPL zawiadomienie PLL LOT skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione, tym bardziej w kontekście, że linia ta nigdy nie prowadziła regularnej działalności przewozowej z MPL Warszawa/Modlin.