Lotnisko Warszawa/Modlin przygotowane na zimę
Lotnisko Warszawa/Modlin przygotowane na zimę
Mgły, marznące opady deszczu, silny wiatr, temperatura w okolicach 0 stopni i śnieg. To jesienno- zimowa rzeczywistość. Mało kto to lubi, ale dla lotnisk w naszej szerokości geograficznej, to nie tylko nieprzyjemne zjawiska, ale także potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Dlatego od połowy października każdego roku porty lotnicze muszą być gotowe do podejmowania różnorodnych działań, aby również zimą, niezależnie od warunków atmosferycznych, starty i lądowania samolotów odbywały się punktualnie i całkowicie bezpiecznie.
Zapewnienie odpowiedniej czystości i przyczepności nawierzchni lotniskowych w okresie zimowym ma podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa startów i lądowań statków powietrznych oraz bezpieczeństwa naziemnego ruchu lotniczego. Występujące w tym czasie opady (śnieg i deszcz) oraz osady atmosferyczne (szron, szadź, gołoledź, lodowica), mogą spowodować zmianę szorstkości nawierzchni, a tym samym pogorszyć warunki eksploatacyjne lotniska i spowodować poważne zakłócenia w działaniu portu. Opóźnienia lub nawet odwołania lotów mogą zdarzać się np. przy bardzo intensywnych opadach śniegu połączonych z porywistym wiatrem. Niebezpieczne jest oblodzenie zarówno pasów jak i samolotów.
Dlatego w okresie zimowym służby lotniskowe przez całą dobę na bieżąco monitorują warunki atmosferyczne i w razie ich pogorszenia działają wyprzedzająco. Jest to szczególnie istotne przy opadach śniegu lub marznącego deszczu. Żeby zapewnić odpowiednią szorstkość na drodze startowej, środki chemiczne zapobiegające oblodzeniu muszą być rozprowadzone odpowiednio wcześniej - tylko takie działanie gwarantuje bezpieczeństwo operacji lotniczych.
Samoloty lądują z prędkością ok. 300 km/godz. i śliska nawierzchnia jest dla nich bardzo niebezpieczna. Dlatego służby lotniskowe regularnie wykonują pomiary szorstkości a ich wyniki przekazywane są pilotom. Jeśli kapitan samolotu stwierdzi, że droga startowa nie spełnia warunków bezpiecznego lądowania, może podjąć decyzję o odlocie na lotnisko zapasowe.
Ogromnym wyzwaniem dla służb utrzymania lotniska jest zadymka śnieżna czyli obfite opady śniegu w połączeniu z silnym wiatrem. Przy takiej pogodzie zdarza się, że po dokładnym oczyszczeniu 2,5-kilometrowej drogi startowej, od razu trzeba ponawiać przejazd kolumny odśnieżarek. Właśnie dlatego opracowany został odpowiedni system odśnieżania. Pojazdy lotniskowe jeżdżą w ustalonej konfiguracji umożliwiającej jak najszybsze wykonanie czyszczenia. Do skutecznego odśnieżenia drogi startowej wystarczy jeden przejazd kolumny sześciu pługów, przy czym jeden taki przejazd trwa ok. 20 minut. W zależności od warunków atmosferycznych droga startowa jest odśnieżana o świcie oraz w przerwach między operacjami lotniczymi.
Lotnisko dysponuje nowoczesnym sprzętem utrzymania zimowego. Są to m. in. pługi, ciągniki, oczyszczarki. Maszyny są nowe, trzyletnie i ich stan można określić na bardzo dobry. Do odladzania samolotów wykorzystywane są specjalne wysięgniki.
Odladzanie i odśnieżanie części operacyjnej portu obejmuje:
- drogę startową,
- drogi kołowania,
- płytę postojową samolotów,
- wewnętrzne drogi samochodowe,
- drogi dojazdowe,
- pozostałe płyty postojowe utwardzone.
Przy odśnieżaniu i odladzaniu drogi startowej w Modlinie, wykorzystywane są wskazane przez wykonawcę środki chemiczne, posiadające atest Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych:
stałe: Cryotech NAAC, płynne: Cryotech E36, Clearway F1
Wykaz sprzętu Lotniska Warszawa/Modlin:
1. Oczyszczarka Overaasen RS 400 z pługiem, wraz z ciągnikiem siodłowym Mercedes-Benz Actross, rok prod. 2012, sztuk 6.
2. Polewarko – posypywarka Dammann, na podwoziu ciężarowym Mercedes-Benz Actros 1841, rok prod. 2012, sztuk 1.
3. Pług wirnikowy UTV600, wraz z maszyną napędową Volvo L150G, rok prod. 2012, sztuk 1.
4. Zamiatarka Beam A8000, na podwoziu ciężarowym Mercedes-Benz Actros 1841, rok prod. 2012, sztuk 1.
5. Ciągnik New Holland T6050, wraz z pługiem, rok prod. 2009, sztuk 1.
6. Ciągnik New Holland T7.170, wraz z pługiem, rok prod. 2011, sztuk 1.
7. Ciągnik New Holland T7.235 wraz z pługiem, rok prod. 2011, sztuk 1.
8. Oczyszczarka OLH-3850, rok prod. 2005, sztuk 1.
9. Boschung Jet Broom, sztuk 1.
Technologie: sześć oczyszczarek Overaasen RS400, pług wirnikowy UTV600 oraz zamiatarka Beam A8000 oprócz silników służących do napędu maszyn jezdnych posiadają własne silniki robocze, dzięki czemu sprzęt ten jest bardzo wydajny. W większości silniki spełniają normę emisji spalin Euro V i korzystają z filtrów cząstek stałych DPF bądź tzw. Ad-Blue, dodawanego do paliwa.
System ILS w kat. II
Lotnisko w Modlinie jako jedyny port regionalny w Polsce i drugi po lotnisku Chopina, posiada system ILS w zaawansowanej drugiej kategorii. Dzięki temu samoloty mogą bezpiecznie lądować w naprawdę trudnych warunkach atmosferycznych: przy podstawie chmur na poziomie 30 m i widzialności wzdłuż pasa, ograniczonej do 300 m. Operacje startów mogą odbywać się w warunkach ograniczonych do 125 m.