Sprawozdania
Rok 2015
Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2015
Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.(„Spółka”) w 2015 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.
Jednocześnie w roku 2015 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.
W tym celu w roku 2015 zrealizowano następujące działania:
1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.
2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.
3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.
4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.
5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.
6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.
7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019. Łącznie za rok 2015 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO. Kwoty otrzymanych dotacji celowych za rok 2015 prezentuje poniższa tabela.
Za okres |
|
1.01-31.12.2015 |
|
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2015 r |
162 137,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2015 r |
183 004,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2015 r |
129 158,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2015 r |
133 423,54 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem |
607 722,54 |
W roku 2015 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.
- koszty personelu
Poniesione w roku 2015 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych. W roku 2015 średnioroczna liczba pracowników, których wynagrodzenia zaliczane były w poczet kosztów AFIS, w przeliczeniu na pełne etaty wyniosła 4,975, a przeciętne wynagrodzenie brutto wyniosło 6 883,89 zł. Ubezpieczenia społeczne stanowiły 20,43% wynagrodzeń.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2015 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.
- inne koszty operacyjne
Poniesione w roku 2015 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych
z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.
- amortyzacja
Poniesione w roku 2015 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów („WKL”) oraz urządzeń Meteo, z których korzysta zespół AFIS.
- koszt kapitału
Koszty kapitału zostały wyliczone w oparciu o wartość netto środków trwałych wymienionych
w punkcie dotyczącym amortyzacji.
Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku
o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.
Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5%
w skali roku.
Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2015 r kosztów związanych
z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:
Za okres |
|
1.01-31.12.2015 |
|
Koszty wynagrodzeń |
410 933,61 |
Składki ZUS |
83 941,45 |
Inne usługi obce |
7 600,00 |
Koszty remontów i serwisu |
25 672,85 |
Obsługa IT i komunikacja |
48 485,00 |
Samochód i podróże służbowe |
3 518,23 |
Materiały i wyposażenie |
343,76 |
Amortyzacja |
27 228,52 |
Koszty finansowanie |
46 659,26 |
Koszty AFIS, razem |
654 382,68 |
Wynik finansowy instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2015 przedstawia się następująco:
Za okres |
|
1.01-31.12.2015 |
|
Przychody - dotacja celowa |
607 722,54 |
Koszty wynagrodzeń |
(410 933,61) |
Składki ZUS |
(83 941,45) |
Inne usługi obce |
(7 600,00) |
Koszty remontów i serwisu |
(25 672,85) |
Obsługa IT i komunikacja |
(48 485,00) |
Samochód i podróże służbowe |
(3 518,23) |
Materiały i wyposażenie |
(343,76) |
Amortyzacja |
(27 228,52) |
Koszty finansowanie |
(46 659,26) |
Wynik finansowy - strata |
(46 660,14) |
Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.
Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje
w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2015 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.
W roku 2015 nie wystąpiły zmiany w operacjach i infrastrukturze.
Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.
Koszty |
2015 Wykonanie |
2015 Plan |
Różnica |
Personel |
495 |
390 |
105 |
Inne koszty operacyjne |
100 |
564 |
(464) |
Amortyzacja |
27 |
43 |
(16) |
Koszty kapitału |
33 |
29 |
(4) |
Koszty nadzwyczajne |
0 |
0 |
0 |
Razem koszty |
654 |
1025 |
371 |
Koszty personelu – Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.
Inne koszty operacyjne – Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń
i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.
Amortyzacja – Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2015 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.
Koszt kapitału – Nie odbiegają w sposób istotny od planu.
Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w planie skuteczności działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.
Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.
W roku 2015 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.
ROK 2016
Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016
Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.(„Spółka”) w 2016 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.
Jednocześnie w roku 2016 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.
W tym celu w roku 2016 zrealizowano następujące działania:
1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.
2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.
3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.
4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.
5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.
6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.
7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019.
Łącznie za rok 2016 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO.
Kwoty należnych dotacji celowych za rok 2016 prezentuje poniższa tabela.
Za okres |
|
1.01-31.12.2016 |
|
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2016 r |
88 685,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2016 r |
115 678,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2016 r |
117 263,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2016 r |
17 496,00 |
Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem |
339 122,00 |
W roku 2016 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.
- koszty personelu
Poniesione w roku 2016 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2016 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.
- inne koszty operacyjne
Poniesione w roku 2016 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.
- amortyzacja
Poniesione w roku 2016 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów („WKL”), urządzeń Meteo, oraz pojazdów z których korzysta zespół AFIS.
- koszt kapitału
Koszty kapitału związanego z finansowaniem środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby AFIS zostały skorygowane w sposób odzwierciedlający poziom wkładu własnego, oraz wymiar czasu pracy AFIS.
Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.
Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5% w skali roku.
Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2016 r. kosztów związanych z prowadzoną działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:
Grupa kosztów w Planie Skuteczności Działania |
Ewidencja księgowa |
Wartość w zł. |
|
1.1 Koszty personelu |
910-10 Koszty wynagrodzenia |
325 216,30 |
|
910-11 Składki ZUS |
65 308,76 |
||
1.2 Inne koszty operacyjne |
910-11 Inne usługi obce |
9 441,81 |
|
910-12 Koszty remontów i serwisu |
10 179,62 |
||
910-13 Obsługa IT i komunikacja |
53 544,00 |
||
910-14 Sprzątanie |
0,00 |
||
910-15 Szkolenia i edukacja |
8 400,00 |
||
910-16 Samochód i podróże służbowe |
6 603,39 |
||
910-17 Ubezpieczenie |
0,00 |
||
910-18 Certyfikacja |
0,00 |
||
910-20 Media (elektryczność, woda, ogrzewanie) |
6 083,34 |
||
910-21 Amortyzacja meteo |
5 257,32 |
||
910-30 Koszty kapitału meteo |
3 218,55 |
||
1.3 Amortyzacja |
910-21 Amortyzacja TWR |
12 401,88 |
|
910-21 Amortyzacja poz. |
11 182,92 |
||
1.4 Koszt kapitału |
910-30 Koszty kapitału TWR |
7 607,53 |
|
524 445,42 |
Wynik finansowy (w zł ) instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 przedstawia się następująco:
Przychody (należne dotacje) |
339 122,00 |
Koszty działalności AFIS |
524 445,42 |
Wynik finansowy |
-185 323,42 |
Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.
Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2016 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.
W roku 2016 nie wystąpiły zmiany w infrastrukturze.
W roku 2016 obsłużono łącznie 131 operacji lotniczych, z czego 75,6% dotyczyło lotów VFR, oraz lotów zwolnionych IFR.
Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.
Koszty |
2016 Wykonanie |
2016 Plan |
Różnica |
Personel |
390,5 |
390,0 |
0,5 |
Inne koszty operacyjne |
102,7 |
563,7 |
-461,0 |
Amortyzacja |
23,6 |
42,5 |
-18,9 |
Koszty kapitału |
7,6 |
27,0 |
-19,4 |
Koszty nadzwyczajne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Razem koszty |
524,4 |
1023,2 |
-498,8 |
Koszty personelu – Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.
Inne koszty operacyjne – Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.
Amortyzacja i koszt kapitału – Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2016 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.
Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.
Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.
W roku 2016 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.