Sprawozdania
Rok 2015
Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2015
Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.(„Spółka”) w 2015 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.
Jednocześnie w roku 2015 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.
W tym celu w roku 2015 zrealizowano następujące działania:
1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.
2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.
3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.
4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.
5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.
6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.
7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019. Łącznie za rok 2015 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO. Kwoty otrzymanych dotacji celowych za rok 2015 prezentuje poniższa tabela.
| Za okres | |
| 1.01-31.12.2015 | |
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2015 r | 162 137,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2015 r | 183 004,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2015 r | 129 158,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2015 r | 133 423,54 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem | 607 722,54 | 
W roku 2015 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.
- koszty personelu
Poniesione w roku 2015 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych. W roku 2015 średnioroczna liczba pracowników, których wynagrodzenia zaliczane były w poczet kosztów AFIS, w przeliczeniu na pełne etaty wyniosła 4,975, a przeciętne wynagrodzenie brutto wyniosło 6 883,89 zł. Ubezpieczenia społeczne stanowiły 20,43% wynagrodzeń.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2015 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.
- inne koszty operacyjne
Poniesione w roku 2015 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych
z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.
- amortyzacja
Poniesione w roku 2015 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów („WKL”) oraz urządzeń Meteo, z których korzysta zespół AFIS.
- koszt kapitału
Koszty kapitału zostały wyliczone w oparciu o wartość netto środków trwałych wymienionych
w punkcie dotyczącym amortyzacji.
Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku
o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.
Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5%
w skali roku.
Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2015 r kosztów związanych
z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:
| Za okres | |
| 1.01-31.12.2015 | |
| Koszty wynagrodzeń | 410 933,61 | 
| Składki ZUS | 83 941,45 | 
| Inne usługi obce | 7 600,00 | 
| Koszty remontów i serwisu | 25 672,85 | 
| Obsługa IT i komunikacja | 48 485,00 | 
| Samochód i podróże służbowe | 3 518,23 | 
| Materiały i wyposażenie | 343,76 | 
| Amortyzacja | 27 228,52 | 
| Koszty finansowanie | 46 659,26 | 
| Koszty AFIS, razem | 654 382,68 | 
Wynik finansowy instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2015 przedstawia się następująco:
| Za okres | |
| 1.01-31.12.2015 | |
| Przychody - dotacja celowa | 607 722,54 | 
| Koszty wynagrodzeń | (410 933,61) | 
| Składki ZUS | (83 941,45) | 
| Inne usługi obce | (7 600,00) | 
| Koszty remontów i serwisu | (25 672,85) | 
| Obsługa IT i komunikacja | (48 485,00) | 
| Samochód i podróże służbowe | (3 518,23) | 
| Materiały i wyposażenie | (343,76) | 
| Amortyzacja | (27 228,52) | 
| Koszty finansowanie | (46 659,26) | 
| Wynik finansowy - strata | (46 660,14) | 
Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.
Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje
w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2015 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.
W roku 2015 nie wystąpiły zmiany w operacjach i infrastrukturze.
Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.
| Koszty | 2015 Wykonanie | 2015 Plan | Różnica | 
| Personel | 495 | 390 | 105 | 
| Inne koszty operacyjne | 100 | 564 | (464) | 
| Amortyzacja | 27 | 43 | (16) | 
| Koszty kapitału | 33 | 29 | (4) | 
| Koszty nadzwyczajne | 0 | 0 | 0 | 
| Razem koszty | 654 | 1025 | 371 | 
Koszty personelu – Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.
Inne koszty operacyjne – Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń
i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.
Amortyzacja – Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2015 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.
Koszt kapitału – Nie odbiegają w sposób istotny od planu.
Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w planie skuteczności działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.
Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.
W roku 2015 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.
ROK 2016
Sprawozdanie z działalności instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016
Nadrzędnym celem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin sp. z o.o.(„Spółka”) w 2016 r. była realizacja specyficznych procesów właściwych dla portu lotniczego i procesów ogólnych, na najwyższym możliwym do uzyskania poziomie bezpieczeństwa.
Jednocześnie w roku 2016 Spółka dążyła do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, jak również rozwijania kultury bezpieczeństwa w realizacji procesów Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.
W tym celu w roku 2016 zrealizowano następujące działania:
1. Zabezpieczenie operacji lotniczych, zapewnianych przez służbę AFIS na wymaganym prawem poziomie bezpieczeństwa.
2. Ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem służby AFIS w przestrzeni powietrznej lotniska Warszawa/Modlin.
3. Stałe monitorowanie i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych, wymagań i zalecanej praktyki w zakresie bezpieczeństwa dotyczących działalności służby AFIS.
4. Promowanie kultury bezpieczeństwa wśród pracowników i użytkowników lotniska.
5. Zapewnianie sposobów skutecznego komunikowania załodze i użytkownikom lotniska Warszawa/Modlin kwestii związanych z bezpieczeństwem.
6. Zapewnianie szkoleń załogi służby AFIS.
7. Zapewnianie zasobów wymaganych do utrzymania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Od roku 2015 Port Lotniczy Warszawa/Modlin został włączony do Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2015-2019.
Łącznie za rok 2016 Spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z czterema wnioskami o wypłatę kwot dotacji celowych na rozliczenie kosztów refundowanych utrzymania Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) w przestrzeni niekontrolowanej ATZ EPMO.
Kwoty należnych dotacji celowych za rok 2016 prezentuje poniższa tabela.
| Za okres | |
| 1.01-31.12.2016 | |
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za I kw 2016 r | 88 685,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za II kw 2016 r | 115 678,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za III kw 2016 r | 117 263,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej za IV kw 2016 r | 17 496,00 | 
| Dotacja z tytułu zapewnienia służby żeglugi powietrznej, razem | 339 122,00 | 
W roku 2016 Spółka w związku z prowadzona działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej poniosła następujące koszty.
- koszty personelu
Poniesione w roku 2016 koszty personelu to koszty wynagrodzeń zasadniczych pracowników zaangażowanych w realizację zadań służby AFIS wraz z narzutami na wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. nie zatrudniał w roku 2016 dedykowanych pracowników do obsługi meteo. Usługi meteo świadczone były przez cały ten okres przez IMGiW. Zespół AFIS korzystał z danych i urządzeń meteo w zakresie swoich uprawnień i obowiązków.
- inne koszty operacyjne
Poniesione w roku 2016 inne koszty operacyjne to przede wszystkim koszty związane z używanymi przez służby AFIS elementami infrastruktury, takie jak koszty remontów i serwisu, usług związanych z obsługą komunikacji i teleinformatyki, inne koszty usług obcych oraz materiałów i mediów.
- amortyzacja
Poniesione w roku 2016 koszty amortyzacji dotyczą Wieży Kontroli Lotów („WKL”), urządzeń Meteo, oraz pojazdów z których korzysta zespół AFIS.
- koszt kapitału
Koszty kapitału związanego z finansowaniem środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby AFIS zostały skorygowane w sposób odzwierciedlający poziom wkładu własnego, oraz wymiar czasu pracy AFIS.
Do wyliczenia kosztów kapitału skorygowano wartość netto środków trwałych dla każdego roku o wskaźnik 25,3% odzwierciedlający poziom wkładu własnego.
Wskaźnik ROE przyjęto na poziome oprocentowania czteroletnich obligacji skarbowych czyli 3,5% w skali roku.
Oprocentowanie obligacji przyjęto w/g aktualnego poziomu oprocentowania obligacji wyemitowanych przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Szczegółowe zestawienie poniesionych przez Spółkę w roku 2016 r. kosztów związanych z prowadzoną działalnością instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej prezentuje poniższa tabela:
| Grupa kosztów w Planie Skuteczności Działania | Ewidencja księgowa | Wartość w zł. | |
| 1.1 Koszty personelu | 910-10 Koszty wynagrodzenia | 325 216,30 | |
| 910-11 Składki ZUS | 65 308,76 | ||
| 1.2 Inne koszty operacyjne | 910-11 Inne usługi obce | 9 441,81 | |
| 910-12 Koszty remontów i serwisu | 10 179,62 | ||
| 910-13 Obsługa IT i komunikacja | 53 544,00 | ||
| 910-14 Sprzątanie | 0,00 | ||
| 910-15 Szkolenia i edukacja | 8 400,00 | ||
| 910-16 Samochód i podróże służbowe | 6 603,39 | ||
| 910-17 Ubezpieczenie | 0,00 | ||
| 910-18 Certyfikacja | 0,00 | ||
| 910-20 Media (elektryczność, woda, ogrzewanie) | 6 083,34 | ||
| 910-21 Amortyzacja meteo | 5 257,32 | ||
| 910-30 Koszty kapitału meteo | 3 218,55 | ||
| 1.3 Amortyzacja | 910-21 Amortyzacja TWR | 12 401,88 | |
| 910-21 Amortyzacja poz. | 11 182,92 | ||
| 1.4 Koszt kapitału | 910-30 Koszty kapitału TWR | 7 607,53 | |
| 524 445,42 | 
Wynik finansowy (w zł ) instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej za rok 2016 przedstawia się następująco:
| Przychody (należne dotacje) | 339 122,00 | 
| Koszty działalności AFIS | 524 445,42 | 
| Wynik finansowy | -185 323,42 | 
Ocena skuteczności działania dokonywana jest w ramach obowiązków sprawozdawczych przedkładania baz kosztowych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych. Proces koordynuje ULC udostępniając odpowiednie tabele sprawozdawcze opłat terminalowych do wypełnienia.
Niezależnie Spółka wypełnia, opracowany przez PRU EUROCONTROL i przekazywany przez ULC szablon sprawozdania z monitorowania realizacji Planu Skuteczności Działania zawierający informacje w zakresie działalności Spółki jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w obszarze terminalowej efektywności kosztowej. W przypadku Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. w sprawozdaniu stwierdzono jedynie fakt poniesienia niższych kosztów w roku 2016 niż zakładano pierwotnie w Planie Skuteczności Działania w związku z czym dalsze wyjaśnienia (plan naprawczy) nie były wymagane.
W roku 2016 nie wystąpiły zmiany w infrastrukturze.
W roku 2016 obsłużono łącznie 131 operacji lotniczych, z czego 75,6% dotyczyło lotów VFR, oraz lotów zwolnionych IFR.
Poniża tabela zawiera porównanie kosztów rzeczywistych do kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania. Dane przedstawiono w pełnych tysiącach złotych.
| Koszty | 2016 Wykonanie | 2016 Plan | Różnica | 
| Personel | 390,5 | 390,0 | 0,5 | 
| Inne koszty operacyjne | 102,7 | 563,7 | -461,0 | 
| Amortyzacja | 23,6 | 42,5 | -18,9 | 
| Koszty kapitału | 7,6 | 27,0 | -19,4 | 
| Koszty nadzwyczajne | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 
| Razem koszty | 524,4 | 1023,2 | -498,8 | 
Koszty personelu – Wyższe koszty wynikają ze zmiany struktury zatrudnienia osób zaangażowanych w AFIS i wyższego średniego poziomu wynagrodzeń.
Inne koszty operacyjne – Niższe niż zakładano koszty napraw i serwisu, usług obcych, szkoleń i edukacji głównie na skutek mniejszej niż zakładano aktywności służb AFIS.
Amortyzacja i koszt kapitału – Koszty poniżej planu w związku z ograniczaniem w ciągu roku 2016 średniej długości czasu pracy służb AFIS na dobę, a tym samych mniejsze od planowanego wykorzystanie istniejącej infrastruktury rzeczowych aktywów trwałych.
Ponieważ koszty kształtowały się poniżej kosztów zawartych w Planie Skuteczności Działania i nie przewiduje się, aby w kolejnych latach sytuacja miała ulec zmianie nie ma potrzeby wskazywania środków i działań, które zostaną podjęte do wyeliminowania luk.
Proces konsultacji z użytkownikami służb żeglugi powietrznej odbywa się pod kuratelą i z inicjatywy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Spółka nie prowadzi samodzielnie konsultacji z użytkownikami służb, jednak dane przekazywane do ULC brane są pod uwagę w trakcje formalnego procesu konsultacji.
W roku 2016 Spółka w ramach działań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zatrudniała wystarczająca liczbę certyfikowanych pracowników, dbając jednocześnie o utrzymanie odpowiedniego poziomu kwalifikacji, umiejętności i uprawnień poprzez zapewniania udziału w odpowiednich kursach i szkoleniach.







 
                     
 







































